محل تبلیغات شما

ویکی پدیا به تمامی زبان هایش در چین مسدود شده است. این دایره المعارف آنلاین پیشتر به زبان چینی در این کشور قابل دسترس فقدان و بعضی صفحات آن که مربوط به موضوعات حساسی نظیر دالایی لاما می شدند سالهاست که در چین پالایه هستند.

حالا گروه تحقیقات سانسور OONI هم تازه دیتا که ویکی پدیا در چین از ماه گذشته مسدود شده است. در واکنش به این رخداد هم ویکی پدیا طی بیانیه ای اعلام کرد هیچ اخطاری مبنی بر پالایه شدن از جانب مقامات چینی دریافت نکرده است.


با این اتفاق نام ویکی پدیا به فهرست بلند بالا از وبسایت هایی اضافه شد که در چین امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. شاید بد نباشد اشاره کنیم که در این کشور پرجمعیت وبسایت های محبوبی نظیر گوگل، فیسبوک و لینکدین هم مسدود هستند و کاربران برای استفاده از آنها یا بعید زدن فایروال عظیم چین به شبکه های خصوصی مجازی متوسل می شوند.

هنوز مشخص نیست که دولت چین چرا اقدام به چنین کاری کرده است اما برخی باور دارند که این رویداد احتمالا موقتی است چراکه شماری پیش چین موتور سرچ مایکروسافت بینگ را مسدود و مجددا در دسترس کاربران قرار داد.


البته مسدودسازی وبسایت ها در سرزمین اژدهای احمر سابقه ای بس طولانی دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی و بعد از آنکه ویکی پدیا برای حفاظت از کاربرانش به استفاده از رمزگذاری HTTPS روی آورد چین نیز دسترسی ملت خویش به کلیه صفحات ویکی پدیای چینی را مختل کرد.


ویکی پدیا در نامه ای که ماه ماضی منتشر کرد فاش ساخت که این وبسایت سایر در چین قابل دسترسی نیست:


ما بعد از تحلیل ریزبین گزارشات شدامد داخلی خویش حال که میتوانیم تایید نماییم که ویکی پدیا در چین هم الان به کلیه زبان ها مسدود است.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها