محل تبلیغات شما

افرادی که ایمپلنت انجام می دهند،باید خیلی جدی به بهداشت دهانی خود توجه کنند

ترک سیگار یکی از مهم ترین کار هایی است که باید افراد دارای ایمپلنت انجام دهند

مسواک برقی می تواند به خوبی می تواند پلاک و جرم را از روی دندان و ایمپلنت بردارد



ایمپلنت های دندانی یکی از بهترین درمان های ساخت و ترمیم دندان های از دست رفته می باشد، اما احتمال فرآیند التهابی به دلیل حضور خود ایمپلنت وجود دارد. همچنان التهابات موجود به حضور پلاک بر روی سطح مجموعه پروتز- ایمپلنت نسبت داده شده اند که منجر به التهاب بافت های نرم و تحلیل استخوان در نواحی ایمپلنت می گردد.

مشکلات محافظت از ایمپلنت به شدت جدی گرفته می شود حتی قبل از قرارگیری ایمپلنت. عوامل خطرناک متعددی مثل سیگار کشیدن، دیابت، و سابقه آسیب های اطراف دندان ها می توانند بر روی میزان التهابات تاثیر گذارباشند، امروزه اینطور تخمین زده شده که بین۱۵ تا ۴۳ درصد ایمپلنت های قرارداده شده در طی مدت زمان ۱۰ ساله دچار التهاب می شوند.

تکنیک های متعددی برای درمان التهابات معرفی شده اند ، اما همچنان قابل بحث وبررسی هستند تا میزان موفقیت هر کدام مشخص شود و یک تکنیک انتخاب شود. حضور لایه های نازک باکتری بر روی سطح ایمپلنت اصلی ترین عامل این اتفاق است، درست مثل دندان ، لایه برداری مکانیکی تنها راه درمان برای برداشتن این لایه نازک است. در این بین مسواک و نخ دندان اصلی ترین وسایل برای برداشتن پلاکت از روی دندان و ایمپلنت می باشند، شستن دهان، یادگیری روش ها در افزایش تمیزی دهان با دستگاه ها مکانیکی تاثیر گذارند.

همچنین میزان تاثیرگذاری شستشو با هردو مسواک معمولی و الکتریکی نیز در برداشتن پلاک ها مثبت ارزیابی شده است.

افراد مسن هنگامی که از مسواک برقی استفاده می کنند نتایج بهتری کسب کردند چرا که نیاز به مهارت فردی مانند مسواک معمولی ندارد، اخیرا نوع جدید از مسواک های برقی معرفی شده است که دارای سیستم دیداری- شنیداری است و میزان فشار اعمالی صحیح هنگام مسواک زدن و زمان مورد نیاز را برای کل یا نیمی از آن ها را نشان می دهد.

طراحی های مختلف سری مسواک برای مناطق مختلف دهان مثل

ایمپلنت دندان و در مورد مسواک های برقی معرفی شده است. اما هیچ پشتوانه علمی برای آن ها وجود ندارد.

پژوهش کنونی قصد دارد تا میزان تاثیر استفاده از یک مسواک برقی چرخشی نوسانی که سری آن مخصوص ایمپلنت های دندانی است بررسی کند.

روش ها:

این پژوهش بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در دانشگاه میلان ایتالیا انجام شد، ۸۰ بیمار دارای

ایمپلنت دندان در این پژوهش شرکت کردند . در تمامی افراد از قرارگیری ایمپلنت حداقل یک سال می گذشت و سن بین ۱۸ تا ۹۰ سال داشتند. تا قبل از این همه افراد از مسواک معمولی استفاده می کرند، در هنگام پژوهش اندیس های وجود پلاک، خونریزی و التهابات موجود ضبط شدند.

نرم افزار به طور تصادفی ۴۰ نفر را برای آزمایش و ۴۰ نفر دیگر را برای شرایط عادی انتخاب کردند. از مسواک oral B برقی ساخت آمریکا استفاده شد و طبق راهنمای استفاده از مسواک ، مسواک مورد نظر مورد استفاده قرار گرفت.

همه بیماران یک مسواک مخصوص ایمپلنت و یک مسواک برای دندان طبیعی در یافت کردند . بیماران گروه عادی از مسواک ساده و معمولی استفاده کردند، پس از آموزش نحوه مسواک زدن به هردوگروه قرارهای ۱ماهه و ۳ ماهه به منظور بررسی خونریزی و حضور پلاک، و عمق پروب ایمپلنت تنظیم شد. هردوگروه از خمیردندان مشابهی استفاده کردند.

نتایج:

۷۸ بیمار به شکل موفقیت آمیز در این پژوهش شرکت کردند که شامل ۴۵ زن و ۳۳ مرد در بازه زمانی سن۳۱ تا ۷۶ سال بودند.

میانگین تعداد ایمپلنت ها برای هر بیمار در گروه عادی بین ۳٫۴ و ۴٫۸ بود وبرای گروه آزمایش ۲٫۹ و ۴٫۴ بود. مقادیر همه اندیس ها در مورد ایمپلنت ها بیش تر از دندان های طبیعی بود اما در PPD تفاوت آنچنانی مشاهده نشد.

این پژوهش داده ها در ۳ زمان مختلف بررسی شد. با تحلیل نتایج هر دو گروه کاهش مقادیر plaque index و bleeding on probing پس از یک ماه بهداشت منظم مشاهده شد.

پلاک:

اندیس پلاک هم در دندان طبیعی و هم در ایمپلنت هنگام استفاده از مسواک برقی طی زمان در حال کاهش است. در حالی که این اندیس هنگام استفاده از مسواک معمولی تا یک ماه اول کاهش می یا بد و سپس رو به افزایش است.

مقادیر BOP در ایمپلنت ها هنگام استفاده از مسواک برقی از ابتدا تا پایان ۳ ماه در حال کاهش است، در صورتی که مقدار BOP هنگام استفاده از مسواک معمولی پس از یک ماه تقریبا ثابت می شود.

این روند در مورد دندان های طبیعی تقریبا مشابه است.

PPD:

در این نوع پارامتر تغییر آنچنانی در طول بازه زمانی ۳ ماهه در هرگروه مشاهده نشد.

بحث:

هدف از انجام این پژوهش نشان دادن میزان تاثیر مسواک برقی در کاهش التهابات لثه ای و پلاکی در حوالی ایمپلنت و دندان های طبیعی است.

در نتیجه همه ی مقادیر ثبت شده در هر گروه نشان دهنده ی کاهش شدید اندیس ها پس از گذشت یک ماه است، اما با بررسی داده ها در نقطه ۳ ماهه می توان تحلیل بهتری از تشکیل پلاک جدید در دو گروه داشت و میزان تاثیر را روی ایمپلنت ها و دندان ها طبیعی مشاهده کرد.

میزان بهره وری بهتر مسواک برقی را می توان به راحتی استفاده از آن و نوع حرکت پیچیده تر آن (چرخشی- نوسانی) نسبت داد.

چرا که مسواک برقی منجر به از بین بردن بهتر و مفیدتر پلاک ها نسبت به مسواک دستی می گردد.

در انتهای این پژوهش، مسواک برقی نشان داد موجب کاهش رشد پلاک ها و خونریزی در دندان های طبیعی در ایمپلنت ها می گردد. این داده ها نشان گر تاثیر استفاده از مسواک برقی، با سری های مخصوص در کاهش پلاک و خونریزی است.

نتیجه گیری:

مسواک برقی چرخشی-نوسانی برای کنترل پلاک و خونریزی در حوالی ایمپلنت ها و دندان های طبیعی می تواند استفاده گردد. همچنین سری اختصاصی مسواک نیز برای ایمپلنت می تواند با برداشتن پلاک ها از التهابات بافت ها جلوگیری کند.



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها