محل تبلیغات شما

 

کشمیر یک نوع پشم است که از نوعی خاصی بز بومی در آسیای میانه و صحرای گوبی می باشد. مدت ها به عنوان نرمترین و لاکچری ترین پشم موجود شناخته می شد، کشمیر برای تهیه پلیور، شال و دیگر لباس های زمستانی سبک به کار می رود.
درحالیکه کشمیر مثل سایر پشم ها عایق نیست، بسیار نرم است در نتیجه می توان آن را با تراکم بالا و بسیار نازک بافت. برخلاف سایر لباس های پشمی این نوع از لباس ها عایق کاملی نیستند ولی می توانند در تماس مستقیم پوست باشند، بنابراین، می توان آنها را در زیرپوش و لباس زیر نیز به کار برد.
در مورد شیوه نگهداری از بزهای کشمیری نگرانی هایی وجود دارد و اینطور برداشت می شود که بزهای کشمیری به صورت صحیح و اخلاقی پرورش داده نمی شوند. با این حال، امکان پرورش این بزها به صورت پایدار و اخلاقی نیز وجود دارد. در این راهنما قصد داریم در مورد این پارچه اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه پارچه کشمیر:

تاریخچه این پارچه در منگولیا و کشمیر به زمانهای دور برمی گردد. شواهد این پارچه مربوط سه قرن پیش از میلاد مسیح و حتی شاید قبل تر از آن می باشد.
معامله با ترکستان پشم کشمیری را به خاورمیانه رساند و از آنجا به اروپا و جاهای دیگر رفت. پشم کشمیری بویژه در فرانسه مشهور شد و تاجران به سختی تلاش می کردند تا آن را به بازار اروپا ارسال کنند.
در قرن 19، تولید پشم کشمیری یک صنعت بزرگ در اروپا شد و معامله محصولات این پشم سود اقتصادی به همراه داشت. تا امروز، گله های بزهای کشمیری در آسیای میانه از معامله پشم کشمیری سود می برند و علاقه مندی برای خرید آن همچنان بالا است.

پارچه کشمیری کنونی:

امروزه، پشم کشمیر اساساً در چین تولید می شود، اما هنوز هم در کارگاههای کوچک در آسیای میانه تولید آن به چشم می خورد. تولید کشمیر همزمان با افزایش جمعیت و کاهش فقر افزایش یافت اما این احتمال وجود دارد که چین اصلی ترین صادرکننده این محصول باقی بماند. اگرچه تولیدکننده های غیرمتعهد در چین بسیار زیاد هستند اما تولید کننده های متعهد بسیاری نیز وجود دارند.
درحالیکه الیاف حیوانی مثل پشم بدلیل نگرانی های مربوط به حیات وحش در صنعت مد کمتر به کار می روند، هیچ جایگزین مصنوعی مناسبی برای آن یافت نشده است. برای دهه ها، تولید کنندگان منسوجات انتظار داشتند افراد به الیاف مصنوعی رو بیاورند اما برعکس آن اتفاق افتاد. اقتصاد جهانی به آرامی به سمت معامله مو و فرآیندهای تولید منسوجات پایدار حرکت می کند.
بدلیل دارا بودن آخرین استانداردهای ارگانیک، دوستدار حیوانات بودن این محصول احتمال می رود این پارچه بر تکامل صنعت نساجی در قرن 21 تآثیر بگذارد. این یک حقیقت ساده است که هیچ چیز جای پارچه نرم و خوش بافت کشمیر را نمی گیرد و مردم همیشه آماده خرید این پارچه هستند.

مراحل تولید پارچه کشمیر:

تولید پارچه کشمیر از چند فرآیند تشکیل شده است. تولید صنعتی پارچه کشمیر نسبت به تولید سنتی آن دارای تفاوت هایی است. برای هزاران سال، مردم بادیه نشین پشم بزهای خود را می چیدند، آن را حلاجی می کردند و به نخ تبدیل می کردند. تولید انبوه پارچه کشمیری تقریباً از همان روش پیروی می کند اما در سطح بسیار گسترده تر.
  • پشم چینی
پشم چینی پس از کامل شدن پشم بزها شروع می شود. این مرحله به روش های مختلف انجام می شود و قطعاً امکان پشم چینی بدون آسیب به حیوان وجود دارد.
  • پاکسازی
سپس آلودگی و ناخالصی از پشم ها جدا می شوند.
  • شانه زنی
الیاف پشم شانه می شوند و به شکل خطی در می آیند و سپس حلاجی می شوند.
  • تارسازی
الیاف حلاجی شده وارد دستگاه ریسندگی می شوند، که الیاف پشم را می پیچاند و به شکل نخ تبدیل می کند و براساس نیاز ضخیم یا نازک می شود.
  • تمیزکاری و رنگرزی
نخ ها سپس دوباره تمیز می شوند و اگر نیاز به رنگرزی داشته باشند در این مرحله صورت می گیرد. در برخی از موارد، تولیدکنندگان ترجیح می دهند تا لباس نهائی الیاف کشمیر را رنگ کنند.
  • بافت
نخ نهائی به شکل پارچه بافته می شود. مثال هایی از محصولات حاصل از الیاف کشمیر شامل شال، جلیقه و پلیور است.
  • عملیات نهائی
قبل از پایان مراحل این لباس ها ممکن است تحت فرآیندهای دیگر مثل ضد حریق سازی و یا سایر موارد قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که پشم به طور طبیعی ضد حریق است.
  • بسته بندی
محصول نهائی سپس بسته بندی می شود و برچسب های مربوطه را دریافت می کند و پس از آن آماده فروش می شوند.
کاربرد پارچه کشمیر:
این پارچه دارای کاربردهای مختلفی است. برای سال ها، کشمیر به عنوان یکی از بهترین پارچه ها برای تهیه لباس های ظریف و دیگر لباس های رسمی توسط اشراف اروپایی تحسین می شد و حتی امروزه نیز این روند ادامه دارد. درحالیکه پشم کشمیر بسیار گرانتر از دیگر انواع پشم است، ولی بسیار نرمتر و ظریفتر است که به مصرف کننده حس راحتی و لوکس بودن می دهد.
از آنجائیکه کشمیر سبک و ظریف است، برای لباس های بیرونی و یا لباس های سنگین به کار نمی رود. درحالیکه پلیور کشمیری رایج است، این محصول برای تهیه اورکت، پالتوی ضخیم و سایر لباس هایی که روی لباس های دیگر پوشیده می شوند به کار نمی روند.
پلیورهای کشمیری معمولاً برای موقعیت های خاص به کار می روند و حتی یافتن لباس های زیر تهیه شده از پارچه کشمیر دور از ذهن نیست. به طور کلی، کار با پارچه کشمیر ساده است، که باعث شده این پارچه در لباس های ظریف، گران و زیبا که برای جلب توجه طراحی شده اند به کار برود.
این پارچه دارای کاربردهای صنعتی نیست، به این معنی که صنعت تولید پارچه کشمیر به تولید لباس وابسته است. با انتخاب پارچه کشمیر که از روش تولید ارگانیک و اخلاقی تهیه شده است می توانید به رونق اقتصاد و پیشرفت یک شاخه جدید در صنعت پشم و مو کمک کنید.

کشورهای تولیدکننده پارچه کشمیر:

بخش بزرگی از پارچه کشمیر در دنیا در چین تولید می شود. مناطق وسیع آسیای شرقی و میانه امکان تولید این پشم را افزایش داده است. همچنین،  بیشتر صحرای گوبی در مرزهای چین واقع است که قطب تولید این پارچه محسوب می شود.

قیمت پارچه کشمیر:

قیمت پارچه کشمیر متنوع است. پشم بزهای کشمیری که به کارخانه های بزرگ چینی منتقل می شوند ممکن است ارزان و بی کیفیت باشند، اما بیشتر تولیدات کشمیر دارای قیمت بالایی هستند. در صنعت کشمیر مثل سایر بخش های زندگی، همان قدر که پول بدهید دریافت می کنید. همچنین، پشم تولید شده کشمیر دستی بسیار نرمتر و بهتر از نمونه صنعتی آن است.
کیفیت الیاف کشمیر بر قیمت آن تأثیر بزرگی دارد. پشم درجه پائین ارزان است، اما پشم های درجه یک دارای قیمت بسیار بالائی هستند. در مورد پارچه کشمیر با افزایش کیفیت، پارچه نازکتر می شود.

انواع مختلف پارچه کشمیر:

  • پشم کشمیر
این نوع الیاف از بزهای کشمیری مناطق صحرای گوبی و منطقه کشمیر گرفته شده اند، این نوع از پارچه بسیار نرم و ظریف است ولی با این حال دوام بالایی دارد.
  • پشم پشمینه
این الیاف از بزهای پشمینه که یک گونه نزدیک به بز کشمیری هستند تهیه شده است. این الیاف بسیار به کشمیر شباهت دارند و معمولاً آنها را در یک گروه قرار می دهند.
  • کشمیر گرید C
این نوع کشمیر خشن تر است و به همین دلیل در تهیه لباس هایی که به طور مستقیم در تماس با پوست هستند به کار نمی روند.
  • کشمیر گرید B
این نوع اندکی از گرید C بهتر است، اما همچنان زبر است. این نوع از کشمیر دارای قیمت های متنوعی می باشد.
  • کشمیر گرید A
این نوع کشمیر به صورت جهانی بسیار گران است و برخی از انواع آن از سایرین گرانتر هستند. با لمس آن می توان به کیفیت برتر آن پی برد.

اثرات زیست محیطی پارچه کشمیر:

به طور کلی، پشم کشمیر به این دلیل که طبیعی است فاقد اثرات زیست محیطی است. با این حال می توان گفت برخی از جنبه های کشمیر می تواند تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد و برخی دیگر می تواند تأثیر منفی بگذارد:
اثرات مثبت:
افزایش وابستگی به الیاف طبیعی به محیط زیست کمک می کند. اغلب الیاف صنعتی زیست تخریب پذیر نیستند، یعنی برای هزاران سال در طبیعت باقی می مانند. این الیاف اغلب سمی هستند، که یک ریسک زیستی محسوب می شوند. چه الیاف سمی باشند یا نه، تولید منسوجات مصنوعی همیشه پسماند خطرناک به جا می گذارد.
هر چه از پارچه های حاصل از الیاف طبیعی به جای نایلون، پلی استر یا سایر جایگزین ها استفاده کنیم، وابستگی خود را بر سوخت های فسیلی کم می کنیم و در نتیجه از محیط زیست حفاظت می کنیم. برخلاف پنبه و دیگر منسوجات گیاهی، پشم نیازی به استفاده از کود و آفت کش ندارد. به همین دلیل تولید پشم از نظر زیست محیطی بی خطر است.
تأثیرات منفی:
مشابه سایر محصولات حیوانی، نگرانی های در مورد رفتار با این بزهای کشمیری وجود دارد. برخی معتقد هستند که تولید این نوع پشم همراه با نسل کشی ای بزها است برخی دیگر اما نگاه متعادل تری دارند. درست است که برخی از تولید کنندگان رفتار درستی با حیوانات ندارند، اما به همان اندازه هم تولید کنندگان متعهد وجود دارند.
همچنین، تولید این الیاف نه تنها اثر زیستی منفی ندارد بلکه می تواند برای منطقه ای که خالی از ظرفیت های اقتصادی است مفید نیز باشد.

مرجع اطلاعات پارچه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها