۱- چرا به مکمل های سوخت نیاز می باشد؟
عدم توانایی موتورهای درونسوز در سوزاندن کامل سوخت، پیوسته رسوبات هیدروکربنی از خود به جای می گذارد. به علاوه از طرف دیگر بالا بودن هزینه تولید سوخت با کیفیت بالا برای بوجود آمدن نتایج نامطلوب مزید بر دلیل می شود.

۲- آیا مکمل های سوخت تنها در کشورهای جهان سوم به کار می رود؟
تولید مرغوب ترین مکمل های سوخت در کشورهای اروپایی و آمریکا بیانگر وجود ضعف در سوخت های آن کشورها می باشد.

۳- به چه نحو تمیز نمودن انژکتورها به بالا رفتن راندمان موتور کمک نماید؟
هنگامیکه انژکتور و یا ژیگلورهای کاربراتور کثیف می شوند،سوخت از مقطع بسیار کوچکی دیزاین شده به روش نامنظم و نامطلوب اسپری می شود و این توانایی بخار شدن و کوچک شدن ذرات بنزین(اتمیزه شدن) را کم نموده و سرعت انتشار شعله و سوختن بنزین پایین می آید.

۴- به چه نحو تمیز نمودن سوپاپ ها به راندمان موتور کمک می نماید؟
راهگاه های ورودی و خروجی سرسیلندر و به علاوه از طرف دیگر انحنای پشت سوپاپ ها و اتاق انفجار طوری دیزاین شده اند که با کمترین مقاومت در مقابل هوای ورودی و خروجی، یک جریان چرخشی یا ورتکس بوجود آورند. این جریان به سرعت هوا هوا و توانایی ترکیب شدن آن با بنزین اسپری شده درون موتور کمک می نماید. به علاوه از طرف دیگر چرخش جریان خروجی به تخلیه سریعتر گازهای خروجی کمک می نماید. با انباشته شدن رسوب در پشت سوپاپ ها در این جریانات اختلال بوجود آمده و راندمان موتور پایین می آید.

۵- تمیز شدن اتاق انفجار به چه نحو به بالا رفتن راندمان موتور کمک می کند؟
با بوجود آمدن لایه رسوبات هیدروکربنی بر روی جداره سیلندر و روی تاج پیستون که نتیجه سوخت ناقص و برخی ترکیبات روغنی که از عدم آب بندی رینگ های پیستون حاصل می شود، درون اتاق انفجار یک لایه عایق تشکیل شده و انتقال حرارت از درون محفظه به جداره سیلندر و سر سیلندر با سخت مواجه شده و درون موتور نقاط بسیار داغ بوجود می آید که به مرور باعث بروز پیش احتراقی با ناک و یا ضربات بعد از انفجار می گردد. با این موقعیت سنسور ناک موتور وارد رفتار شده و سیستم بارقه را ریتارد می نماید و با این رفتار موتور نیرو از دست می دهد.
در ضربات متداوم سنگین، موتور خودرو آسیب جدی دیده و در برخی از مواقع منجر به شکست قطعاتی مانند پیستون می گردد.

۶- اکتان بنزین چیست و چه نقشی در کارکرد موتور دارد؟
بطور خلاصه عدد اکتان دقت سوخت بنزین است، نه کیفیت سوختن آن. در حقیقت قابل کنترل بودن بنزین و احتراق آن در لحظه مطلوب یعنی لحظه بارقه زنی شمع را با عدد اکتان اندازه گیری می کنند. کامل ترین بنزین با اکتان ۱۰۰ تنها از هیدروکربن اکتان ساخته شده و مقدار آن با کاهش نسبت مولکول های اکتان در یک بنزین کاهش می یابد. وقتیکه بنزین با اکتان پایین مصرف می شود در هنگامیکه سیکل تراکم موتور پیستون رو به بالا در حرکت است قبل از آن که لحظه مطلوب احتراق و بارقه زنی شمع فرا رسد مخلوط سوخت و هوا منفجر شده و یک ضربه برخلاف جهت حرکت موتور بوجود می آید. به علاوه از طرف دیگر بوجود آمدن انفجارهای کوچک در لحظه سیکل احتراق باعث کند شدن پیشرفت شعله شده و در حقیقت ضربات کوچکی (Pinging) درون موتور بوجود می آید با این وجود در سوخت های مسابقه ای با کمک برخی از مکمل ها این عدد تا ۱۳۰ نیز بالا می رود با این وجود این سوخت ها برای خودروهای خیابانی خوب نیست.

۷- MMT چیست ؟
در قدیم برای بالا بردن عدد اکتان بنزین از تترا اتیل سرب که یک ماده سمی و دشمن محیط زیست به حساب می آمد،استفاده می شود. هم اینک از مواد جایگزینی چون تولوئن و یکی از برترین آنها یعنی متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل استفاده می کنید. این ماده گرانقیمت بدون تاثیر بر خواص خوب بنزین اکتان آن را به میزان چشمگیری بالا می برد و به دلیل وجود منگنز که با ترکیبات گوگردی و فسفری حاصل از احتراق ترکیب شده و از اثرات مخرب آنها برروی سوپاپ دود ،منیفولد و کاتالیزور اگزوز جلوگیری می نماید. با حفظ خوب کاتالیزور و به علاوه از طرف دیگر سوختن بهتر بنزین به دلیل اکتان بالاتر این ماده دوستدار طبیعت به حساب می آید. به علاوه از طرف دیگر این ماده می تواند از سوپاپ خودروهای قدیمی در مقابل اثرات بنزین بدون سرب نگهداری نماید.این ماده با بوجود آوردن لایه محافظ بر روی سیت ها وگیت ها از خراب شدن آنها جلوگیری می نماید.

۸- آیا بالا رفتن جزیی عدد اکتان اثری در کارکرد موتور دارد؟
بله، مسئله دور شدن از لب پرتگاه ضربه یا ناک است، هر قدم فاصله گرفتن از این ضربه طول عمر موتور و بهسوزی سوخت آن کمک می کند.

۹- آیا می توان مقدار فراوانی مکمل برای تشدید اثر آنها در یک باک ریخت؟
خیر، چراکه اثر تدریجی این تولیدات به وسیله کمپانی ها مقرر کرده شده و استفاده بیش از حد می تواند کیفیت بنزین را پایین آمورد. نهایتا” شما قادر اید غلظت این مکمل ها را تا دو برابر در هر باک گسترش دهید.

۱۰- آیا بهره برداری از این مکمل ها برای خودروهای قدیمی توصیه می شود؟
بله، چراکه رسوبات مسیرهای سوخت در آنها باعث انسداد سریعتر قسمت سوخت رسانی می گردد و توصیه می شود قبل از بهره برداری از مکمل های تمیزکننده فیلتر بنزین کهنه خودرو تعویض گردد. به علاوه از طرف دیگر بالا رفتن عدد اکتان باعث افزایش کارکرد آنها می گردد.

۱۱- آیا بهره برداری از این مکمل ها در خودروهای تازه توصیه می گردد؟
۱۰۰%، چراکه با نگهداری درست از موتور خودرو، در بیشتر مواقع سالم و نو باقی مانده و نزول قدرت موتور در آنها بوجود نمی آید.

۱۲- برخی ها می گویند اضافه نمودن الکل و برخی مواد دیگر اکتان را بالا می برد و نیاز به هزینه نمودن برای مکمل نیست؟
الکل درون موتورهای آلومینیومی خوردگی بوجود می آورد و چناچه به بالا رفتن عدد اکتان کمک نماید موتور خودرو را نیز به خوبی منهدم می نماید. راجع به دیگر مواد می بایست از پالایشگاه کمک گرفت.

۱۳- همه کمپانی ها ادعای داشتن برترین تولیدات را دارند، به چه نحو می توان به صحت ادعال آنها پی برد؟
سایت های اینترنتی، اعتبار کمپانی تولید کننده و وارد کننده و دیدن نتیجه بر روی خودرو.

۱۴- چرا مکمل های اکتان عدد پیشرفت دهنده را در یک بازه مانند ۴ تا ۱۰ درجه مطرح می کنن؟
به دلیل خواص دارای اختلاف بنزین های مختلف.

۱۵- آیا تاثیر اکتان بوسترها بر روی بنزین سوپر و معمولی یکسان است؟
خیر، حتما” بر روی بنزین معمولی موثرتر خواهند بود.

۱۶- بهره برداری از مکمل های تمیزکننده و گسترش دهنده اکتان به چه نحو به کاهش مصرف سوخت کمک می نماید؟
با صحیح کار نمودن سیستم سوخت و احتراق خوب سوخت وارد موتور شده نیروی بیشتری در دور موتور پایین تر بدست می آورید و با این وجود موتور در دور پایین تر کشش مورد نی خودروی شما را ممکن می آورد.

۱۷- آیا امکان دارد رسوبات موجود در باک مسیر بنزین به وسیله تمیزکننده جدا شده و به سر انژکتورها رسیده و باعث گرفتگی انژکتورها شود؟
در صورت کثیف بودن بیش از حد باک و مسیر بله، بدین جهت در خودروهای فرسوده توصیه می شود قبل از بهره برداری از فیلتر تازه استفاده شود تا ذرات حل نشدنی را در آنها به دام بیندازد و ذرات حل شده در سر انژکتورها رسوب نخواهد نمود.