محل تبلیغات شما

کاخ موزه توپکاپی یکی از اصلی ترین و محبوب ترین جاذبه گردشگری استانبول است که در برنامه گشت شهری تور لحظه آخری استانبول قرار دارد این کاخ زیبا و کم نظیر در بخش اروپایی استانبول و مشرف به خلیج شاخ طلایی واقع شده است چشم انداز زیبا و کم نظیر تنگه بسفروس و خلیج شاخ طلایی در کنار معماری منحصربه فرد عصر عثمانی و گلچین آثار هنری تمدن اسلام ، این کاخ را یکی از مشهور ترین میراث فرهنگی جهان مبدل ساخته است.  کاخ موزه توپکاپی به دستور محمد فاتح در قرن چهادهم میلادی به سبک معماری عثمانی و باروک ساخته و تا قرن نوزدهم میلادی کانون توجهات و مرکز حکومت امپراتوری عثمانی بود بعد ها این کاج جای خود را به کاخ دلما باغچه می دهد. دسترسی به کاخ توپکاپی آسان و راحت می باشد به گونه ای که انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس ، مترو تراموا و . موجود است. تاریخچه این کاخ بزرگ به دو بخش تقسیم می شود دوران امپراتوری عثمانی و دوران جمهوری ترکیه که عصر حاضر می باشد که هر کدام به را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.


تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول 


کاخ توپکاپی در عصر عثمانی

در قرن چهاردهم میلادی قوای نظامی ترکان مسلمان به رهبری سلطان محمد فاتح پس از ماه ها محاصره قسطنطنیه وارد این شهر شدند پس از ورود ترکان مسلمان تغییرات گسترده در این شهر صورت گرفت که یکی از این تغییرات ساخت کاخ باشکوهی بود که معرف قدرت امپراتوری نوپای عثمانی باشد. این کاخ به دستور محمد فاتح بر روی خرابه های ساختمان های یونانی ها مشرف به خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفروس بر روی بلندترین تپه ساخته شد. این کاخ در قرن چهاردهم میلادی عمدتاً در ویرانه بیش نبود سلطان محمد فاتح دستور داد تا بهترین کارگران ، نجاران و معماران را از سراسر امپراتوری گردهم جمع کنند و طرح های اولیه کاخ توپکاپی در آن دوران بنا گردید. این کاخ در اصل برای زندگی خاندان سلطنتی ساخته شد ساختمان و اتاق های خصوصی در بالاترین نقطه کاخ مستقر شده و با راهرو و گذرگاه های مخفی به هم متصل شده بودن دیوارهای بلند و محکم این کاخ را احاطه کرده بود. این کاخ در آن دوران دارای زیباترین و بهترین تشریفات بین کاخ های اروپایی و اسلامی داشت و عثمانی ها کاخ توپکاپی را  کاخ جلال می نامیدند.

کاخ توپکاپی در عصر عثمانی

 کاخ توپکاپی استانبول در قرن پانزدهم میلادی به اوج شکوه و جلال خود می رسد در این قرن امپراتوری عثمانی فتوحات و پیشروی های زیادی داشت سلطان سلیمان با تغییرات و کسترش این کاخ می خواست شکوه و جلال حکومت خود را به رخ جهانیان بکشد و معماران معروف جهان آن دوران را برای گسترش و بازسازی این کاخ به استانبول دعوت کرد. در دوران سلطان سلیم دوم کاخ توپکاپی  آتش سوزی بزرگ آشپزخانه ها را ویران کرد معمار سینان به دستور سلطان سلیم نه تنها قسمت های آسیب دیده کاخ بلکه حرم سرا ها ، حمام ها و ساختمان های ساحلی را ترمیم و بازسازی و گسترش داد. ظاهر امروزی این کاخ در قرن شانزدهم به دست آمد ، محوط سازی ها ، ساختمان های گوناگن همه گی در قرن شانزدهم به کاخ اضافه شد.در قرن هجدهم با به سلطنت رسیدن سلطان عبدالمجید اول این کاخ اهمیت خود را از دست می دهد و تا جایی که دربار و خاندان سلطنتی به کاخ جدید خود یعنی کاخ دلمه‌باغچه منتقل می شوند.

کاخ توپکاپی در عصر حاضر 

دراوایل قرن بیستم میلادی و با انحلال امپراتوری عثمانی و تأسیس جمهوری ترکیه و با حکم دولت این مجموعه به کاخ موزه توپکاپی تبدیل و برای دسترس عموم آزاد شد. این کاخ اولین موزه کشور ترکیه محسوب می شود در این کاخ موزه اشیای گرانبهای چون لباس و سلاح های فاخر عصر عثمانی هدایا و غنایم جنگی آن دوران نگهداری می شود همچنین آثار مهم و ارزشمندی از تمدن اسلام و همچنین شمشیر و خرقه پیامبر اسلام (ص) را در خود جای داده است این کاخ موزه در دهه هشتاد میلادی در یونسکو ثبت شد و به عنوان بزرگترین میراث جهانی و محبوب ترین جاذبه گردشگری استانبول شناخته می شود. همه ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این کاخ موزه زیبا به استانبول سفر می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سفر به ترکیه به وبسایت آژامسافرتی آسمان آبی مراجعه کنید.

www.asemanabi.net 


آژانس آرزوی آسمان آبی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها