محل تبلیغات شما

آستی کستدی

بعد از ظهر همان روز عروس به آرایشگاه می رود و داماد بعد از صرف نهار بهدنبال عروس می رود که در گذشته با اسب و اکنون با ماشین برگزار می شود. داماد با ماشین به دنبال عروس رفته و در باغات سوما گشت و گذاری می کنند و بعد عروس را به خانه عروس می برد تا بزرگان خانواده داماد برای آوردن عروس عازم خانه آنها شوند. داماد هم به خانه برگشته و برای مراسم پرتاب سیب آماده می شود. همراهان داماد هفت عدد سیب خوش رنگ و هم اندازه را آماده می کنند و به همراه نقل و شیرینی و سکه به داماد می دهند.

بزرگان  خانواده داماد در خانه جمع شده و عازم خانه عروس می شوند. خانواده عروس از آنها پذیرایی کرده و تمامی نزدیکان عروس از مرد و زن به همراه فرستادگان داماد عروس را همراهی می کنند و پیاده و یا عروس سوار بر ماشین به سمت خانه داماد عازم می شوند که با خواندن دعا و آواز مخصوص همراه می باشد. معمولا دایی عروس دست او را می گیرد.

در خانه داماد یک گوسفند برای قربانی آماده می شود و داماد با جوانان در پشت بام که مشرف به مسیر آمدن جمعیت همراه عروس مناسب باشد منتظر می مانند. وقتی عروس و همراهان به فاصله مناسب رسیدند از حرکت باز می ایستند تا داماد سیب پرتاب کند. داماد اولین سیب را گاز زده و به سمت عروس نشانه می رود.

جمعیت سعی می کنند سیب را در هوا بگیرند و عقیده بر این است که هر کسی از این سیب بخورد بختش زود باز می شود و در ازدواج به مرادش می رسد. بعد ازپرتاب هفت عدد سیب جمعیت همراه عروس حرکت می کند تا وارد خانه دامادشود. داماد بالای پشت بام منتظر می مانند تا عروس به دم در برسد. اول گوسفندقربانی می کنند و بعد همراه عروس با گرفتن انعام وارد حیاط می شوند. در این موقع داماد پول و نقل و شیرینی روی سر عروس می ریزد و بلوایی به پا می شود. بچه ها برای قاپیدن سکه ها و اسکناس ها چنان سعی و تقلا می کنند که مایه شادی و سرور همگان می شوند. بچه ها از میان خاک و گل دنبال سکه ها می گردند و جمعیت به آنها فشار می آورد و می بینی که یک زن چاق روی بچه سمجی سقوط می کند و جیغ بچه به آسمانها می رود. بعد از این همراه عروس وارد اتاق خانه داماد می شود و بخشی از جمعیت متفرق می گردند. داماد و همراهانش به اتاق دیگری می روند و منتظر مراسم حنابندان می شوند. تقریبا در این وقت ساقدوش و سولدوش راحت می شوند زیرا داماد به مهره سوخته تبدیل می شود و به طعنه می گویند که تو هم قاطی مرغها شدی.

عروس با گرفتن انعام از پدر و مادر داماد به صندلی می نشیند و رقص و شادی بین ن شروع می شود. در خانه داماد برای شام تدارک دیده می شود. همچنین قبل از آمدن عروس به خانه داماد جهیزیه نیز به خانه داماد منتقل می شود که طبق لیستی به بزرگان خانواده تحویل و رسید دریافت می شود. 

چنان که می بینیم حجم مراسم خیلی سنگین است و نیاز به تدارک و هماهنگی بالایی دارد. مراسمات مرسوم در شهرها اکنون خیلی ساده و محدود به یک روز می شود. در صورتی که در سوما هفت روز به طول می انجامد. عروسی در سوما به واقع طولانی، پرهزینه و بسیار جذاب و شاد است و یک خستگی شیرین در انتها نصیب همه می شود. 

بعد از صرف شام مهمانها خانه داماد را ترک می کنند و عروس و داماد به اتاق خودشان می روند و شب زفاف همین شب است. فردا صبح عروس و داماد که از خواب بیدار شوند از طرف خانواده عروس صبحانه ای برایشان آورده می شود. 

بر گرفته از کتاب زمین صومعه نوشته مهندس خلیل حاتمی


وبلاگ روستای صومعه علیا

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها